مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال
سرخط خبرها

ثبت ۱۱هزار درخواست و صدور تنها ۴۰۰ شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۹۲۲۴۶
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
  • ۳
ثبت ۱۱هزار درخواست و صدور تنها ۴۰۰ شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی در خراسان رضوی
درحالی که بیش از یک سال از تصویب و ابلاغ قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی می‌گذرد و مشمولان این قانون در خراسان رضوی ۱۱هزار درخواست را در اداره اتباع ثبت کرده‌اند، تاکنون تنها ۴۰۰ شناسنامه صادر شده و رسیدگی به پرونده‌ها سرعت پایینی دارد.

محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ نخستین شناسنامه برای فرزند حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر غیرایرانی ۲۴ آبان سال گذشته صادر شد.

مادران ایرانی که سال‌ها غم نداشتن شناسنامه و تابعیت ایرانی را برای فرزندانشان داشتند، در همان روز‌های ابتدایی ثبت درخواست‌ها در شهریورماه سال گذشته به صف متقاضیان پیوستند؛ چنان که در خراسان رضوی بیش از ۱۱ هزار درخواست شناسنامه برای فرزندان حاصل از مادران ایرانی ثبت شد.

حالا بعد از گذشت بیش از یک سال از ثبت این ۱۱ هزار درخواست، متقاضیان این شناسنامه‌ها از روند کند و ماندن در نوبت‌های طولانی گله مندند.

ماندن در صف طولانی برای شناسنامه دار شدن فرزندان حاصل از مادران ایرانی در حالی است که پیش ازاین نیز مادران سال‌ها چشم انتظار بودند.

در واقع تصویب اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان مادران ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج کرده اند، به مهرماه سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی برمی گردد، اما اجرایی شدن این قانون تا مردادماه سال گذشته به تعویق افتاد. در نهایت روند ثبت درخواست‌ها برای صدور شناسنامه در همه استان‌ها از جمله خراسان رضوی از مردادماه سال گذشته آغاز شد.

صدور لاکپشتی شناسنامه‌ها

ازآنجایی که خراسان رضوی طبق آمار‌ها بعد از سیستان و بلوچستان دومین رتبه کودکان بدون شناسنامه را دارد، انتظار می‌رفت میزان صدور شناسنامه‌ها در این استان با سرعت بیشتری پیش رود، اما چنین نبود. اکنون مسیر طولانی طی شده برای شناسنامه دار شدن فرزندان حاصل از مادران ایرانی در خان نهایی، یا همان صدور شناسنامه، به کندی پیش می‌رود.

در سطح کشوری هفته گذشته مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور اعلام کرده بود که ۴ هزار شناسنامه تاکنون برای فرزندان حاصل از مادران ایرانی صادر شده است.

مهدی محمودی درباره روند کند صدور شناسنامه‌ها هم گفته بود که موضوع اعطای تابعیت حساسیت‌های خود را دارد و فرایند اثبات نسب، زوجیت، گواهی تولد و ... توسط دستگاه‌های ذی ربط رسیدگی به پرونده‌های صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از مادران ایرانی را طولانی می‌کند.

بیش از ۱۰ هزار مادر همچنان چشم انتظارند

در این میان این را که چه تعداد از این چهارهزار شناسنامه، سهم فرزندان بدون شناسنامه حاصل از مادران ایرانی در خراسان رضوی بوده است از اداره کل اتباع استان پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی با بیان اینکه درخواست‌های متقاضیان برای صدور شناسنامه در حال بررسی‌های اداری طبق روال قانونی است، می‌گوید: تشکیل پرونده‌ها بر عهده اداره کل اتباع است، اما در نهایت صدور شناسنامه باید از سوی ثبت احوال صورت پذیرد. درعین حال اعطای تابعیت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که طبق قانون مصوب آن باید از مراجع امنیتی استعلام‌های مورد نیاز ارسال شود. طبیعی است که این روند زمان بر خواهد بود.

سهم ۱۰ درصدی خراسان

به گفته محمدتقی هاشمی برای فرزندان کمتر از ۱۸ سال مادر ایرانی باید تقاضا بدهد، چون کودک محسوب می‌شوند و افراد بیش از ۱۸ سال بدون شناسنامه خودشان می‌توانند تقاضا دهند که در مجموع اکنون از میان بیش از ۱۱ هزار درخواست ثبت شده در خراسان رضوی برای صدور شناسنامه فرزندان حاصل از مادران ایرانی، بیش از ۴۰۰ شناسنامه صادر شده است.

با احتساب آماری که اداره کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی اعلام می‌کند بیش از ۱۰هزار مادر ایرانی ساکن در خراسان رضوی همچنان بعد از گذشت یک سال از ثبت تقاضای خود، چشم انتظار صدور شناسنامه اند؛ انتظاری که شاید به درازا هم بکشد؛ زیرا پرونده برخی از این مادران به دلایل نقص مواردی که در آیین نامه صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از مادران ایرانی قید شده، در فهرست صدور شناسنامه‌ها قرار نمی‌گیرد.

نداشتن مدرک قانونی برای ازدواج از موانع تکمیل شدن پرونده‌ها

در آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی و صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از مادران ایرانی به مواردی نظیر داشتن مدرکی دال بر ازدواج قانونی اشاره شده، درحالی که خیلی از ازدواج زنان ایرانی ساکن در خراسان رضوی با مردان غیرایرانی که بیشتر تبعه افغانستانی هستند، بدون مدرک و فقط با جاری شدن صیغه شرعی محرمیت بوده است.

براساس قانون، یکی از مهم‌ترین ملاک ها، ازدواج شرعی مادر ایرانی با پدر خارجی است که باید عقدنامه رسمی یا هر سند معتبر قانونی مبنی بر وقوع نکاح یا صدور رأی قضایی (داخلی یا خارجی) مبنی بر وجود رابطه زوجیت را مادران ایرانی برای تشکیل پرونده صدور شناسنامه برای فرزندانشان ارائه دهند.

همچنین ازآنجاکه استعلام وضعیت تبعه غیرایرانی به عنوان پدر فرزندان بی شناسنامه جزو ملاک‌های اعطای تابعیت و صدور شناسنامه است، در صورت اعلام صریح وجود مشکل امنیتی توسط هر یک از دو نهاد امنیتی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در قانون ظرف مهلت سه ماهه، عدم موافقت به استانداری یا نمایندگی ایران در خارج از کشور اعلام می‌شود. پس از ابلاغ عدم موافقت به متقاضی شناسنامه، وی حق دارد ظرف یک سال از این تاریخ، به اعلام نظر مرجع امنیتی اعتراض کند. مرجع امنیتی مذکور پس از دریافت اعتراض دوباره به موضوع رسیدگی و حداکثر ظرف مهلت سه ماه اظهارنظر می‌کند.

این روند در مسیر صدور شناسنامه‌ها در یک سال گذشته طی شده و با وجود حساسیت‌ها برای ۴ هزار فرزند حاصل از مادران ایرانی شناسنامه صادر شده است. انتظار می‌رود که روند رسیدگی به پرونده‌ها سرعت بیشتری بگیرد تا مادران چشم انتظار به آرزوی دیرینه خود برای داشتن شناسنامه فرزند برسند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضایی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
0
0
باز خوبه استان خراسان حدود ۴۰۰شناسنامه صادر کردن،استان فارس دریغ از یک شناسنامه.
خدا شاهده که چه رنجهایی سر این بی هویتی کشیدیم،خدا ازشون نگذره اگر عمدا روند رو طولانی کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
0
0
س درود ب رهبر معزم نزدیک ب 2 سال شده ولی میگن باشما تماس میگیرن 30 سال بی هویت بودن سخته دیگ انتظار چرا؟
رخشانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
0
0
سلام از شما اصحاب رسانه خواهش میکنم لطفا پیگیری کنید نزدیک به دوساله که داریم میدویم ولی هیچ امیدی نمیدن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->